Recruitment en Employer Branding: de voorspellingen voor 2018

Laurens En Sagai 11234
23-01-2018

Afgelopen week werd de eerste bijeenkomst van het jaar georganiseerd door de netwerkorganisatie voor recruiters, Recruiters United. Vanuit het hele land waren vakgenoten bijeengekomen, zowel vanuit de corporate als de bureauzijde, om te proosten op een mooi en succesvol 2018 in de recruitment branche. Maar er werd niet alleen geborreld onder het oude klapperbord uit Utrecht Centraal en genoten van de antieke treinen. Er werd ook vooruitgekeken naar wat ons dit jaar te wachten staat op recruitment gebied. In "Fruit 2 Recruit" waagden drie vooraanstaande Recruiters zich aan een forecast over het aankomende jaar. Die voorspellingen liepen op z'n zachtst gezegd sterk uiteen. Sprekers vanuit onder andere Conclusion en Werf-en.nl spraken uit wat hun verwachten waren met betrekking tot Recruitment en Employer Branding 2018.

Een eerste voorspelling benadrukte het feit dat de situatie op de arbeidsmarkt ogenschijnlijk in geen jaren zo goed is geweest als in 2018 omdat de werkeloosheid ongekend laag is. Maar tegelijkertijd neemt de schaarste aan goede mensen in het onderwijs en de zorg alleen maar toe. Zeggen dat de situatie op de arbeidsmarkt in 2018 geweldig is, kun je dus eigenlijk niet. Want de mensen die we het hardst nodig hebben zijn er niet. Daarom is er de collectieve, morele plicht voor recruiters om bij te dragen aan het vinden van juist deze mensen en mag idealisme in ons vakgebied daarom in 2018 niet ontbreken. 

De tweede voorspelling dat LinkedIn dit jaar als recruitment tool "dead and burried is", hakte er direct in. We moeten als recruiters in 2018 vooral de buitenlucht in om onze kandidaten te werven. Dit omdat LinkedIn langzamerhand uitgeput raakt en we met het oog op de schaarste op de arbeidsmarkt naar andere manieren moeten zoeken om onze kandidaten aan te trekken. We ontmoeten onze kandidaten in 2018 niet meer online, maar offline. Deze uitspraak werd later in het betoog ietwat genuanceerd (of eigenlijk tegengesproken) door te zeggen dat Instagram "the next best thing" is in 2018 en we dus kennelijk nog steeds veel van onze kandidaten hopen te ontmoeten via de sociale media. 

Tenslotte gingen er een hoop stemmen op voor de gedachte dat de nieuwe recruitment technologie die eraan komt, waaronder het veel belovende artificial intelligencerecruitment, niet bedoeld is om het de recruiter gemakkelijker te maken maar juist de kandidaat. De "War on Talent" gaat er in 2018 om wie in tijden van schaarste het zijn kandidaten het meest comfortabel maakt. 

De conclusie: in 2018 kijkt men vooral naar alternatieve manieren om de kandidaat te bereiken omdat het succes van LinkedIn en Jobboards ter discussie staat. Employer branding wordt ingezet om kandidaten op andere manieren binnenboord te halen, door middel van nieuwe technologische snufjes die erop gericht zijn om doelgerichter de kandidaat te bereiken maar ook door middel van offline marketing op live events. De candidate experience is belangrijker dan ooit. De kandidaat staat in 2018 meer centraal dan in lange tijd het geval is geweest. Hier hadden we met z’n allen in de recessiejaren alleen maar van kunnen dromen. 

Een goede stimulans voor organisaties om zorgvuldiger met hun kandidaten om te gaan en na te denken over het belang van authenticiteit en oprechte interesse in je mensen. De kandidaat anno 2018 heeft de luxe om te kiezen en herkent in een slechte procedure een slechte organisatie. Een goede candidate journey is de beste reclame. Mijn voorspelling voor 2018 is dat “jobhoppen” tot ongekende hoogte zal stijgen, omdat kandidaten kritisch zijn naar hun werkgever toe en in deze nieuwe tijden het lef en het vertrouwen hebben de switch te maken naar een organisatie die wél goed voelt. Een organisatie waar de mens centraal staat, waar een kandidaat kan rekenen op goede arbeidsvoorwaarden, ontwikkelingsmogelijkheden en vooral: vertrouwen en waardering. Eigenlijk zoals het altijd overal al had moeten zijn. Want in 2018 staat de kandidaat eindelijk met stip op één. 

Eva Sciarone | Recruiter bij Delta 


Plaats reactie:

Webdesign & ontwikkeling door Webtraders